Svar: Slik og søde sager

22. oktober 2012

Alder:
5 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Jeg har på et tidspunkt læst, at når vi elsker slik og søde sager, så er det fordi det ligger dybt begravet i vores krybdyrhjerne. Det er et urinstinkt i os, som stammer fra dengang i stenalderen, hvor vi havde brug for sødt og kalorier, for at kunne overleve.

På mange måder er vores hjerne stadig som dengang, - og den søde trang er der altså stadig. Men desværre har vi ikke så godt af alt for meget slik i dag, fordi vi generelt får rigtig mange kalorier, langt flere end vi fik i stenalderen ... :)

Og børn elsker søde ting - de vokser op med det, modermælken er sød, frugtmos og grød er meget sødt og det er helt naturligt at børn godt kan lide det søde ...

Det er rigtig fint at I har været opmærksomme på at holde en sund linje hos jer og det skal I naturligvis blive ved med, men det er også sådan at "det som er forbudt ofte er ekstra interessant" og derfor er det vigtigt at I forsøger at gøre slik til noget naturligt mere end til noget særligt. Det betyder ikke at I skal have slik hver dag, men det kan f.eks. være en god idé at I alle ...

Annonce

... spiser lidt slik om fredagen. I kan dele lidt slik op i tre skåle - mors, fars og Carolinas - så hun ser at slik er noget I alle spiser og at I også spiser det forskelligt. At man f.eks. ikke behøver tømme skålen med det samme, men kan gemme det, så man har lidt til senere. At det er noget I hygger jer med. Hun kan godt, med den alder hun har, være med til at lave slikskåle klar, så alle får og det er retfærdigt.

For hun vil sandsynligvis blive frygteligt skuffet, når hun så har spist sin skål og I stadig har slik tilbage - og så må I så rumme de følelser og frustrationer der kommer der, så hun lærer at sådan er det :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at imødekomme hendes sliktrang eller trang til sødt ved f.eks. at lave lidt råkost om eftermiddagen, når hun kommer hjem fra børnehave. Det kan være gulerod, æble, spidskål revet fint og så blandet med lidt rosiner, appelsinstykker, ananas eller lignende. På den måde får hun lidt "sukker", men på en mere sund måde, end hvis det er en skål vingummier :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.