Svar: Slik og søde sager
22. oktober 2012
Alder:
5 år, 2 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Jeg har på et tidspunkt læst, at når vi elsker slik og søde sager, så er det fordi det ligger dybt begravet i vores krybdyrhjerne. Det er et urinstinkt i os, som stammer fra dengang i stenalderen, hvor vi havde brug for sødt og kalorier, for at kunne overleve.
På mange måder er vores hjerne stadig som dengang, - og den søde trang er der altså stadig. Men desværre har vi ikke så godt af alt for meget slik i dag, fordi vi generelt får rigtig mange kalorier, langt flere end vi fik i stenalderen ... :)
Og børn elsker søde ting - de vokser op med det, modermælken er sød, frugtmos og grød er meget sødt og det er helt naturligt at børn godt kan lide det søde ...
Det er rigtig fint at I har været opmærksomme på at holde en sund linje hos jer og det skal I naturligvis blive ved med, men det er også sådan at "det som er forbudt ofte er ekstra interessant" og derfor er det vigtigt at I forsøger at gøre slik til noget naturligt mere end til noget særligt. Det betyder ikke at I skal have slik hver dag, men det kan f.eks. være en god idé at I alle spiser lidt slik om fredagen. I kan dele lidt slik op i tre skåle - mors, fars og Carolinas - så hun ser at slik er noget I alle spiser og at I også spiser det forskelligt. At man f.eks. ikke behøver tømme skålen med det samme, men kan gemme det, så man har lidt til senere. At det er noget I hygger jer med. Hun kan godt, med den alder hun har, være med til at lave slikskåle klar, så alle får og det er retfærdigt.
For hun vil sandsynligvis blive frygteligt skuffet, når hun så har spist sin skål og I stadig har slik tilbage - og så må I så rumme de følelser og frustrationer der kommer der, så hun lærer at sådan er det :)
Derudover tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at imødekomme hendes sliktrang eller trang til sødt ved f.eks. at lave lidt råkost om eftermiddagen, når hun kommer hjem fra børnehave. Det kan være gulerod, æble, spidskål revet fint og så blandet med lidt rosiner, appelsinstykker, ananas eller lignende. På den måde får hun lidt "sukker", men på en mere sund måde, end hvis det er en skål vingummier :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske